Ik schrijf artikelen voor diverse vakbladen en vraag de redacties altijd om toestemming om deze enkele weken na verschijning hier te plaatsen. Steun de vakbladen door lid te worden!
DIRECTE INSTRUCTIE
De opgestoken vinger verdwijnt uit de klas (Trouw, 2017)
Het succes van EDI verklaard (LBBO, 2016)
Leerkrachten krijgen hun vak weer terug: onderwijzer! (Pica, 2016)
Weg met die onzin in de klas! (Trouw, 2016)
Het onderwijs wordt vaak onnodig opgeleukt (Onderwijsblad, 2015)
Expliciete Directe Instructie: tips en technieken voor een goede les (Boek, Pica, 2015)
TAAL
Een goede leesstart voor kleuters (Praxis Bulletin, 2015)
Pictoverhalen: op weg naar leessucces (Wij-leren.nl, 2015)
Begrijpend lezen: de kunst afkijken bij elkaar (Expertis, 2014)
Effectief spellingonderwijs (Expertis, 2013)
Fonemisch bewustzijn: rijmen (Expertis, 2013)
Fonemisch bewustzijn: woorden en zinnen (Expertis, 2013)
Veilig Leren Lezen: vijf updates voor de leerkracht (Basisschool Management, 2013)
Met plezier herhaald lezen (Basisschool Management, 2012)
Voor-koor-doordraaier (Expertis, 2012)
Dagelijks dictee (2011) (Vakwerk, 2011)
Zo leer je kinderen lezen en spellen (Leraar24.nl, 2010)
Lage ‘leuk-factor’, verbluffend succes (De Stentor, 2007)
REKENEN
Een goede rekenstart voor kleuters (Praxis Bulletin, 2015)
Lid auteursteam van de rekenmethode Reken Zeker (Noordhoff, 2011)
OVERIG
De Monitor – We moeten juist meer verwachten van kinderen (De Monitor, 2017)
Bij SBS6 kunnen álle kinderen Tommie zien (AD, 2017)
Het kneuzengroepje (Tijdschrift voor Remedial Teaching, 2016)
Nakijken: nut en noodzaak (Wij-leren.nl, 2015)
Klaagcultuur in het onderwijs (Onderwijsblad, 2015)
Na de bel (Onderwijsblad, 2013)
Werken met doelen en leerlijnen (JSW, 2013)
Haal het beste uit de leerkracht (Basisschool Management, 2013)
Interview Social media op school (Mijn kind online, 2012)
Tien tips, klaar voor de zomer (Onderwijsblad, 2011)
Leraren bloggen ervaringen de wereld in (Schooljournaal, 2011)
Meester Max (Vakwerk, 2010)
Dikke leraren (Didaktief, 2010)
Niet bezuinigen op onderwijs (EenVandaag, 2010)
Dit boek verbindt de theorie met de praktische toepassing in de klas. Bijzonder aan deze uitgave is dat elk hoofdstuk als apart artikel te lezen is, met heldere doelen en een eigen inhoudsopgave. Jij bepaalt dus de volgorde waarin je het boek leest.